Досвід роботи

      Тренінг « Я свідомий патріот – майбутнє Батьківщини»

Мета:    з´ясувати суть поняття патріотизм,  поглибити знання учнів про складники патріотизму; сформувати в учнів уявлення про способи вияву патріотичної позиції; сприяти зацікавленості і бажанню виявляти патріотичні якості в повсякденному житті; виховувати почуття національної гордості, любові до України.

1.     «Привітання» (3 хв)
Учні з учителем стають у коло. Вчитель пропонує привітатися нетрадиційно:
Щиро в школі вас вітаю,
Щастя й успіхів бажаю.
Привітай, того, хто справа,
Обніми того, хто зліва.
Руки міцно потискаєм
Й працювати починаєм.
Учні промовляють за вчителем слова й імітують їх рухами (на фразі «Привітай, того, хто справа» вітаються із сусідом праворуч; на фразі «Обніми того, хто зліва» обнімають сусіда зліва. На двох останній рядках – беруться за руки і тричі стискають їх.
Я рада бачити вас в нашому дружньому колі. Тема  нашого сьогоднішнього заняття – тренінгу непроста і дуже актуальна.  Розпочнемо його  такими словами :
        Одна Батьківщина, і двох не буває,
        Місця, де родилися, завжди святі.
     Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
Ми - патріоти -  дочки і сини
Для твого блага все в житті здолаєм!
Бо ти  найкращий, краю мій ясний,
Вітчизну й матір ми не вибираєм!.
2.     «Знайомство»
Для того, щоб продовжити  нашу роботу, пропоную вам зараз познайомитись, але незвичайним способом. Потрібно назвати себе пестливим іменем, яке вам найбільше подобається, так як вас називають батьки чи друзі.
    3.    «Подарунок від душі»
Учитель пропонує учням по колу передати сусідові праворуч невербально умовний подарунок, щоб засвідчити своє прихильне чи толерантне ставлення. Учні виконують вправу, передаючи сусіду праворуч умовну кульку, цукерку, квіточку, повітряний поцілунок, усмішку тощо.

4. «Очікування »  Ведучий запрошує учасників  записати свої очікування від сьогоднішнього тренінгу на маленьких  клейких стрічках і по черзі зачитати їх. (стрічки прикріплюються до сонечка)
5. «Правила»
Говорити по колу, цінувати час, бути ввічливими, позитивними,активними, розмовляти від свого імені,  «піднята рука», висловлюватись  відверто.
6 . «Мозковий штурм»   (Учасники діляться на 3 групи; кожній групі потрібно закінчити речення:  «Патріот - це… »,  «Що таке Батьківщина?»,  «Чи вважаєте себе патріотом?». )
7 .«Що таке патріотизм?
Патріотизм – це явище, за якого людина не просто говорить гарні слова про країну, прикрашаючи дійсність, а бачить труднощі, помилки, невирішені проблеми, розуміє суспільно-політичну ситуацію в країні та світі, проте не панікує, не висуває своїх егоїстичних претензій, не збирається тікати, а готова долати перешкоди, пов’язуючи свою долю з долею Вітчизни[2].
Патріотизм – це особливе почуття-цінність, яке характеризує ставлення особистості до народу, Батьківщини, держави та до самої себе.
Базовими складниками патріотизму є: любов до України, що насамперед виявляється в історико-культурній пам’яті; відданість Батьківщині; спрямованість вчинків людини на її благо; готовність до самопожертви; наявність почуття власної гідності.
Учасникам (3 групи) роздаються аркуші з символами України, необхідно на них написати якості, які притаманні сучасним патріотам. (зачитують)
8. «Я частинка тебе моя Батьківщино».
Дітям пропонується на листочках - стікерах записати свої мрії і побажання для своєї Батьківщини, прокоментувати їх і розмістити на плакаті
(розміщають на умовній карті України).
9. Домашнє завдання.  «Наші земляки – патріоти».
       Україна — це рідний край, наша земля із багатовіковою історією, щедрою природою, чарівною піснею і мудрими, талановитими людьми.
     Відомий педагог В. О. Сухомлинський писав: «Найголовніше, найяскравіше, що на все життя западає в серце патріота і що втілює в собі Батьківщину, – це люди». Дійсно, сила України у силі духу її громадян.    Патріотами рідного краю ми можемо назвати багатьох  наших земляків , адже  почуття патріотизму проявляється як у воєнний, так і в мирний час.
            (презентації  і розповіді учнів:
 - Наші земляки - Герої Радянського    Союзу; 
  -  Славні працівники сільського господарства;
 - Наші випускники – учасники бойових дій в зоні АТО.

  10.  «Моя батьківщина в майбутньому»
     У кожної людини одна Батьківщина. Вона починається з рідної сім’ї, свого села, рідного краю.  Наша маленька Батьківщина –це наше село. Як ви вважаєте , що потрібно зробити, щоб змінити життя в нашому селі на краще, які проблеми потрібно вирішити? 
Який внесок для розвитку нашого села можете зробити зараз ви?
                        (виступи учнів по групах)

11. Вправа на завершення «Від серця до серця»

Учням пропонується стати у велике коло і побажати щось приємне своєму сусідові, який стоїть ліворуч.   Учасники передають сердечко з написом «Я люблю Україну»  і висловлюють своє побажання.    Таким чином утворюється «сердечно центроване коло».
Усі учні беруться за руки і промовляють  «Всім серцем любім Україну свою – і вічні ми будемо з нею.

Виконується патріотична пісня «Пісня на добро».



Форми і методи історико-краєзнавчої роботи в школі
«Той, хто не любить своєї країни,
свого народу – не може любити нічого»
Дж. Байрон.
      Нема в людини місця дорожчого, ніж те, де вона народилась, землі, на якій зросла. Щоб по-справжньому любити рідний край, його слід добре знати, необхідно вивчати його історію, мову, культуру. У зв’язку з цим одним з пріоритетних напрямів патріотичного виховання молоді є краєзнавство. Саме краєзнавча робота має посісти важливе місце в діяльності кожної школи з тим, щоб за допомогою краєзнавчих матеріалів сприяти вихованню у молоді патріотизму, національної свідомості, високої моральності.
Краєзнавча робота в школі передбачає цілий арсенал ефективних методів і форм успішної навчально-виховної роботи. Завдяки вивченню, використанню місцевого історичного матеріалу учні мають змогу вийти за межі підручників, відчути історичні події, осмислити історичні процеси, “доторкнутися” до історії.
         Шкільне краєзнавство розглядається у трьох взаємозв'язаних аспектах:      а) як систему знань про рідний край, адаптованих до вікових особливостей дітей;
 б) як підхід (принцип) у викладанні навчального матеріалу;
 в) як напрям практичної діяльності, спрямованої па всебічне пізнання рідного краю.
       Теми для краєзнавчої роботи в школі можуть бути різноманітні. Це теми, присвячені вивченню історії села, краю, школи, вивчення пам’ятників і пам’ятних місць,  біографій визначних людей тощо.
      Проведення краєзнавчої роботи може включати різноманітні форми і методи навчання, зорієнтовані на поглиблене вивчення краєзнавчих об'єктів учнями.     Серед них в нашій школі визначальними є:

- екскурсії до музеїв (краєзнавчого, «Подвиг», ім..Шмідта, музею села) та Залу бойової слави ;
- збір матеріалів  про історію школи та села (1. Історія села.
2. Село в роки Великої Вітчизняної війни.
3. Наше село і сучасність),
визначних людей села (Бутенка В.К., Ніколенка А.М.), учасників Другої світової війни (Героїв Радянського Союзу Шамрая М.С. та Якименка І.С.,    створюється шкільний проект «Моя родина пам´ятає війну») та учасників АТО (Байгуша Сергія, Поповича Дмитра, Добриці Михайла та Шастала Леоніда), воїнів-афганців (Герасименка М.І. та Новоселу О.В.), спогадів  про трагічні сторінки Голодоморів, визначні історико-природничі пам´ятки (Захарівська фортеця) ;
- зустрічі з ветеранами війни та праці, учасниками АТО;
- виховні заходи з використанням краєзнавчих матеріалів (свята, години спілкування,  тренінги): «Моє рідне село», « Село моє-окраса України», « Мій край чудовий-Україна», «Я свідомий патріот-майбутнє України» та ро.. ;
- участь в історико-країзнавчих конкурсах, МАН: під керівництвом учителя історії Добриці Н.І. написано роботи: «Історія села Карла Маркса. Туристичні маршрути с. Карла Маркса», «Твої герої, Запорізький краю» (про В.К.Бутенка),  «Волонтерський рух Запорізького краю»,  «Голодомор 1946-1947 років в с.Карла Маркса».
- організація книжкових тематичних виставок з історії рідного краю, участь у написанні Літопису  села Карла Маркса (історія вулиць та будинків)
.
    Для поглиблення і деталізації краєзнавчої роботи плануємо запропонувати учням написання рефератів про історію вулиці села, де вони проживають.  Схема підготовки матеріалів до написання реферату з історії вулиці буде мати такий вигляд: історія назви вулиці; події, що відбулися на цій вулиці; історія її забудови,  історія окремих будинків і споруд; біографії цікавих людей, які жили або проживають на вулиці; пам`ятники історії, культури на вулиці
Отже:
- Краєзнавча робота школярів має бути невід'ємною складовою навчально-виховного процесу.
- Краєзнавство стимулює творчу роботу педагогічних працівників та учнів  загальноосвітніх шкіл, сприяє появі нових навчально-методичних посібників з краєзнавства .



Тренінг «Я – лідер»

Мета: Ознайомлення учасників з поняттями «лідер», «лідерство» ; демонстрування лідерського потенціалу кожного учасника; сприяння усвідомленню свого лідерського потенціалу ; ознайомлення учнів з теоретичними основами лідерства.

Хід роботи
                                   Звучить «Пісня лідера»
1.     Вправа-знайомство «Моя індивідуальність»
По колу передається квітка, при цьому кожен по черзі говорить своє ім∙я і називає рису характеру, яка йому притаманна, і  назва якої починається з букви імені.
Правила роботи групи :
Щедрість і відвертість;
Тут і зараз;
Повага до іншого;
Цінувати час;
Активно брати участь у роботі групи.


2.     Вправа на пошуки лідера.
     Учасникам зав∙язують очі. Вони стають у середину замкненої мотузки. Завдання: утворити з мотузки певну задану фігуру (наприклад, прямокутник). Гра триває доти, поки група не оголосить про закінчення роботи.  – Хто брав на себе роль лідера?
Як кожний учасник почував себе у відповідній ролі?  Чи прагнув він узяти на себе роль лідера?

3.      Вправа «Лідер –це»
Учасники повинні написати власне визначення поняття „лідер». Потім  тренер відкриває написані на листі фліп–чарту визначення поняття „лідер”, взяті з наукових джерел, і обговорюють  в групі наскільки  їх версії співпадають з науковими.

                                     Презентація
4.     Тест «Чи я лідер?»
Необхідно уважно прочитати запропоновані твердження і поставити потрібну цифру відповіді в залежності від того, чи згодні ви з твердженням.
4- повністю згоден;
3- швидше згоден;
2-важко відповісти;
1-     не згоден.
1.Не розгублююсь і не здаюся у важких ситуаціях.
2. Мої дії спрямовані на досягнення зрозумілої мені мети.
3.Я думаю, як долати труднощі.
4. Люблю шукати і випробовувати нове.
5. Я легко можу переконати у чомусь товаришів.
6. Я знаю, як залучити моїх товаришів до спільної справи.
7. Мені неважко домогтися того, щоб усі добре працювали.
8.Всі знайомі ставляться до мене добре.
9. Я вмію розподіляти сили у навчанні і у праці.
10. Я можу чітко відповісти на питання, чого я хочу від життя.
11. Я добре планую свій час і роботу.
12. Я легко встановлюю нормальні стосунки з товаришами.
13. Організовуючи товаришів, намагаюсь зацікавити їх.
14. Жодна людина не є для мене загадкою.




5.    « Портрет лідера».
Ведучий кожній малій групі роздає папір і маркер для виконання завдання та оголошує його. Потрібно намалювати портрет лідера, звертаючи увагу на лідерські якості. (Наприклад: лідер – добрий слухач, отож у нього мають бути великі вуха. Лідер водночас повинен робити багато справ, отож  йому треба багато рук та ін.)  Ведучий звертає увагу, що для виконання завдання не обов’язково вміти малювати.
Після виконання завдання малі групи по черзі презентують свої малюнки, називають якості лідера. Ведучий записує їх на дошці. (Наприклад : Лідер – хороший слухач, ініціативний, освічений, урівноважений, комунікабельний, добрий організатор тощо)

6. Вправа «Паркан ідей»
Призначена для розробки пропозицій щодо можливих сфер застосування лідерських здібностей у повсякденному житті та навчанні.
Інструкція. Вам пропонуються кольорові папірці, на яких треба написати де можна застосувати ваші лідерські здібності. У яких сферах ви хотіли б їх проявити. Наприклад, це може бути організація якогось свята» акції, проведення виховної години замість класного керівника чи разом із ним, видання інформа¬ційного бюлетеня на актуальну тематику в школі  тощо. Пропозиції клеяться на «Паркан ідей» і озвучуються.
7.     Розгляд проблемних ситуацій
Учасникам пропонується для розгляду низка проблемних ситуацій із повсякденного життя. Учні аналізують їх, вислов¬люють власне бачення ситуації, шляхи виходу з неї, пропонують стратегію дій лідера у таких умовах.
Ситуація 1
У клас прийшла молода вчителька. Частина учнів поводяться зухвало і намагаються зірвати урок. Які ваші дії?
Ситуація 2
Дехто з вашого оточення спробував курити, і йому це сподо¬балося. Він продовжує далі. Які ваші дії?
Ситуація З
Ви отримали незадовільну оцінку за диктант, і однокласники почали сміятися з цього. Які ваші дії?
Ситуація 4
Один з ваших однокласників поширює плітки про вас. Ви...
Ситуація 5
Клас іде на екскурсію. Ваш товариш підходить і каже: «Давай краще сходимо до мене додому пограємося за комп'ютером». Які ваші дії?
8. Вправа «Кодекс поведінки лідера»
Учні отримують заздалегідь заготовлені «Кодекси поведінки лідера». Не дивлячись у готовий текст» вони повинні самостійно скласти кожен свій «Кодекс» із семи пунктів. Після закінчен¬ня роботи зачитують свої думки» обговорюють їх. Потім один з учасників зачитує заготовлений текст.
Кодекс поведінки лідера
1. Діяти і доводити справу до кінця.
2. Пропонувати зміни, аргументуючи їх.
3. Зосереджуватися на результатах, не наголошувати на своїх заслугах.
4. Ніколи не відступати перед складними завданнями.
5. Постійно спілкуватися, надихаючи, впливаючи, за потреби критикуючи.
6. Вміти слухати інших.
7. Не ображати молодших і слабших

9.    Гра «Побажання».



 
-          





   












Немає коментарів:

Дописати коментар